Vyučování v nové budově ZŠ bylo zahájeno 16.9.1907. Při této příležitosti správce školy J. Fiala pronesl tato slova: "Můžeme říci, že naše škola, vzhledem k poměrům venkovských obcí, je nádherná". Zdejší obce - majíc opravdovou snahu povznésti školství - poskytla mu štědře - čeho zapotřebí. Náklad, jež jste pro dítky na školu vynaložili, zajisté bohaté ponese ovoce - dobré úroky. Osvědčí se tu slova - Ne nazmar, přijde to, co dáte dětem! Protože umění je nutnou součástí moderní výchovy, neboť rozšiřuje lidské štěstí - proto naše škola jest nejen vynikající ozdobou obce, ale ona bude i u mládeže buditi a rozvíjeti cit a nadšení pro krásu. Je třeba, aby škola dětem poskytla řádné přípravy na kolbišti života. To jest: ušlechtilou zbraň ducha = pevnou vůli, vědomosti = neboť jen duševní síla vede k vítězství. Chceme svorně působiti s rodiči. Rodina i škola musí jedna s druhou cítiti, plně si důvěřovati a vzájemně se doplňovati. Jen tehdy se výchova dítek zdaří. Poselství staré 100 let je poplatné i dnešní době.
Budova si také zachovává svoji podobu, protože byla díky obci průběžně udržována (r. 1992 výměnou oken, zateplením stropů, 1993 novou elektrickou přípojkou a ústředním vytápěním, r. 1995 novým travnatým hřištěm, r. 1996 přístavbou a rekonstrukcí sociálního zařízení, r. 2004 výměnou střechy, r. 2005 zbudováním chodníku, v r. 2006 obnovením trávníku, r. 2007 opravou a nátěrem fasády, r. 2008 položením umělého povrchu hřiště, r. 2010 novou skluzavkou, r. 2011 novým chodníkem, r. 2012 interaktivní tabule, r. 2013 nová podlaha v družině, r. 2014 oprava plotu a vrat, r. 2015 výstavba nového hřiště).
Od r. 2003 má škola právní subjektivitu. Navštěvují ji žáci ze Záryb a Martinova. Žáci 1. - 5. ročníku jsou vzdělávání podle programu Základní škola. Součástí školy je školní družina. Škola nabízí od roku 1992 Angličtinu pro děti od 1. ročníku, Sportovní hry pro chlapce i děvčata. V oblibě je zajímavé vytváření z kostiček Lego. Všechny děti mají přístup k počítači. Součástí projektového vyučování jsou výstavy a vystoupení žáků pro veřejnost. Kromě udržování tradic je podporována tvořivost a kreativita dětí. K jejich zdravému vývoji přispívají relaxační přestávky a dostatečný pobyt na čerstvém vzduchu. Režim školy je přizpůsoben potřebám dětí - organizace vyučovacích hodin, pitný režim. Vedení školy spolu s pedagogickým sborem se věnuje rozvoji talentovaných žáků, podporuje péči o integrované žáky, snaží se, aby žáci chodili do školy rádi, aby otevřeně vyjadřovali své názory, uměli argumentovat, byli vedeni k vzájemnému hodnocení a sebehodnocení. Hlavním cílem je vytvořit u každého žáka pozitivní vztah ke vzdělání a motivovat ho k celoživotnímu vzdělání.